Volg ons:

Interview Ivo

12742117_994139274009486_5245341487270213973_n

Vandaag stellen wij aan u voor ivo cleven. Ivo is 25 jaar en timmert al flink aan de weg met zijn eigen bedrijf icmusic, als drummer van de band clockwork en sinds dit seizoen als onze onvervalste xtravagant muziek man.

– Ivo hoe ben je bij xtravagant terecht gekomen?
Ik heb via theater landgraaf de vader van max leren kennen. Zodoende kwam ik max ook vaker tegen, eerst als “zoon van” en naderhand kwam ik hem tegen omdat hij ook in producties van het theater landgraaf speelde, waar ik geluidstechnicus was. Zo zijn we in de loop der jaren steeds meer aan de praat geraakt met elkaar en vrienden geworden. Aan het begin van dit seizoen was hij opzoek naar een componist dat leek me een leuke nieuwe uitdaging.

– Wat is je rol binnen xtravagant?
Ik ben geluidstechnicus, componist en regieassistent bij de productie groep

– Dat zijn nogal wat taken die je te vervullen hebt.
Ja gelukkig niet allemaal tegelijk. Het idee was dat ik me meer met de muziek bezig zou houden. Ik componeer nu de muziek voor killer company en stanleys world. Omdat de muziek dus heel specifiek voor deze shows word geschreven wil ik graag meer betrokken zijn bij het hele proces. Max zocht nog een regie assistent dus zodoende voor mij de perfect kans om er iedere week bij te zijn, max te ondersteunen met de ontwikkeling van de rollen en in mijn achterhoofd de muziek erbij te bedenken. Uiteindelijke komen al die ervaringen samen, want als de shows gespeeld worden ben ik er als geluidstechnicus bij en weet ik dus precies waar de que’s moeten komen.

– Is het normaal dat een geluidstechnicus dat hele proces doorloopt met een groep?
Nee, niet het hele proces. Meestal zijn het hooguit een paar repetities.

– Sow dat lijkt me ook doodeng hoe weet je dan de que’s enzo?
Bij het mixen van bands zijn que’s vaak niet nodig en is het de taak van de technicus om alles van het podium goed door te geven aan het publiek. Bij theater kan dat vaker iets complexer liggen, omdat er sleutelmomenten moeten zijn waar juist muziek (vaak opnames) start of stopt, geluidseffecten hoorbaar moeten zijn of bijvoorbeeld bepaalde microfoons moeten uitstaan van acteurs als ze van het podium aflopen. Je moet het script dan kennen en als je dat niet kent moet je op z’n minst een script hebben waar duidelijke aantekeningen in staan. Dat had max trouwens bij ‘leave me be’ goed gedaan. Dat was ondanks de onderbrekingen tijdens de generale heel zinvol.

– Grinnik (inside joke) ik moet even in de rol van interviewster blijven geen commentaar…
Ja even voor de neutrale lezers, het was heel erg leuk om die repetities toen mee te maken. Ik krijg nu het hele proces mee en dat bevalt tot nu toe heel erg goed, dus mijn hoop is dat hier hele mooie creatieve muziekstukken uit voort komen.

– Wat wil je graag met xtravagant bereiken?
Ik hoop het niveau van max te kunnen bijhouden als componist. Max legt voor zichzelf de lat erg hoog en dat is voor mij een hele uitdaging als componist. Ik heb met componeren nog niet zo veel ervaring maar ik krijg hier een hele mooie kans om deze ervaring op te doen en wil dan ook nog heel veel groeien als componist.

Binnenkort kunt u met eigen oren horen of het ivo gelukt is om max bij te houden. Wij als xtravagant hebben alle vertrouwen in deze jonge creatieveling. Een verrijking van ons team. Kom genieten van zijn muziek, live tijdens de uitvoering van onze producties zomer 2016.

Groetjes
het xtravagant team
nietsmoet | alles mag